image
Har du sett? Både voksne og barn sliter med  å sette ord på det vi ser i naturen. Og siden det er begrepene vi griper verden med, betyr det at vi minsker evnen til å se og oppfatte. Botanikken har satt navn på mange rare fenomener. Bli med oss, lær begrepene og oppdage en ny verden!

Bekkeblom

bekkeblomBekkeblom er en av de mest iøynefallende tidlige vårblomstene, som lyser opp gult på fuktig mark ved bekker og vannkanter, før graset har rukket å bli grønt. Som omtrent alle andre planter i soleiefamilien er bekkeblom giftig, men den er ikke en svært giftig plante.

Bekkeblom er en flerårig, saftig urt som danner avgrensete individer, dvs. den har ingen krypende jordstengel og brer seg ikke vegetativt som mange andre planter. Den flerårige stengelen er bare en kort ”klump” rett under bakkenivå, og fra den går det ut tallrike røtter. Fra denne flerårige stengelen kommer det hvert år opp en eller mange overjordsstengler som kan bli opptil 30-40 cm høye. De kan til sammen danne en ganske stor ”tue”.

Bladene sitter delvis ved begynnelsen av stengelen, delvis spredt oppover den. De er breie, nyreformete til butt hjerteformete, rundtannete i kanten og håndnervete. Fra de øverste bladhjørnene kommer det blomster, som er enkeltsittende eller et par sammen på små sideskudd.

Blomstene er radiærsymmetriske (dvs. symmetriske på samme måte som en stjerne eller et snøfnugg) og femtallige. De har enkelt blomsterdekke, det vil si at det ikke er noen inndeling i begerblad og kronblad. Det er bare én krans med fem blomsterdekkblad, og de er gule (kronbladliknende) på oversida og grønne (begerbladliknende) på undersida. Innenfor blomsterdekkbladene er det mange pollenbærere, og innenfor dem igjen en liten klynge med fruktemner (når det i samme blomst er flere frie fruktemner, sier man at blomsten er apokarp). Bekkeblom har insektspollinering, for en stor del med fluer.

Når blomsten er avblomstret, faller blomsterdekkbladene og pollenbærerne av, og fruktemnene utvikles til en stjerneformet samling av en type kapselfrukter som kalles belgkapsler. De åpner seg i tuppen, og sprer frøene. Belgkapsler regnes som en svært opprinnelig (primitiv) frukttype.

thumb_bekkeblom